Ești dispus să pierzi 137.000 de lei?
S-a răsturnat o autobetonieră pe un trotuar în BucureÈ™ti. Crezi că poÈ›i ajunge să vezi ce s-a întâmplat?

AÈ™a suna un sms primit È™i în mod automat m-am întrebat, oare a fost rănit vreun pieton?
Oare șoferul a pățit ceva?
Șoferul purtase centura È™i rămăsese suspendat în ea.
Până să ajung la locul accidentului aveam să aflu că nu a fost rănită nicio persoană.
Zona în care avusese loc accidentul nu era una foarte circulată, însă informaÈ›ia iniÈ›ială era corectă.

Autobetoniera era răsturnată pe partea dreaptă a drumului pe trotuar într-o zonă unde era o curbă la stânga.
În alte condiÈ›ii la pagubele materiale se puteau adăuga fie un È™ofer care nu ar fi purtat centura de siguranță È™i/sau pietoni aflaÈ›i în zona respectivă.
Am reprezentat schița accidentului alăturat.
Am găsit È™oferul È›inându-se cu mâinile de cap È™i spunând că nu avea viteză È™i că a auzit o trosnitură în partea stângă spate È™i că a simÈ›it că spatele autobetonierei pleacă spre dreapta el nemaiputând să o controleze.
La prima vedere, abordarea acelei curbe cu viteză era cauza principală pentru care se răsturnase autobetoniera.
- au centrul de greutate mai sus și acest centru de greutate se schimbă frecvent;
​
- betonul proaspăt este fluid È™i în cazul unei frâne mai puternice, betonul vine în față;
- mixerul transmite și el o mișcare specifică prin rotația lui și prin faptul că amestecă betonul fluid.
În cadrul analizei evenimentului (despre analiza evenimentelor pentru a învăța din greÈ™eli am scris aici) am mers puÈ›in mai departe de zona în care pui totul pe seama erorii umane È™i practic dai vina pe È™ofer.

De asemenea, era prima cursă pentru acest È™ofer pe acest traseu. Din cele două situaÈ›ii combinate a fost posibilă apariÈ›ia surprizei în acea curbă.
O altă lecÈ›ie în urma evenimentului a fost aceea de a verifica îmbinările dintre È™asiu È™i mixer (o zonă cumva ignorată), astfel am găsit multe autobetoniere cu probleme care necesitau refacerea sudurii.

ConsecinÈ›ele în acest caz au fost strict materiale È™i împreună cu Marius Constantinescu- Director Daune la Leader Team Insurance Broker am făcut o simulare a pierderilor care însumează 137.000 de Lei:
- operațiunile de evacuare și repunere a autobetonierei pe roți ajung undeva la circa 16.000 de lei.
- beton pierdut - 2.000 de lei
- înlocuire cabină - 69.000 de lei
- înlocuire mixer (de la momentul accidentului până la repunerea acesteia pe roÈ›i a durat 7 ore, timp în care betonul s-a întărit) - 45.000 de lei
- alte reparații - 5.000 de lei
La cheltuielile de mai sus putem adăuga È™i lipsa veniturilor timp de 3 luni cât timp maÈ™ina este în reparaÈ›ii. Există mai multe straturi de protecÈ›ie atât pentru oamenii afectaÈ›i, cât È™i pentru afacere în sine. Despre partea de prevenÈ›ie din perspectiva siguranÈ›ei în muncă revin mai jos. În ceea ce priveÈ™te partea de afacere, ca administrator al unei companii È›i-ai permite o pierdere de 137.000 de lei? Lipsa unei asigurări Casco te poate face să plăteÈ™ti din buzunar aceÈ™ti bani sau să renunÈ›i la partea aceasta de afacere. Dacă afectezi publicul s-ar putea să existe un risc mare de faliment în cazul în care apare un proces îndreptat către companie (există cazuri în România!).
Din perspectiva modului de conducere a unei autobetoniere am întâlnit È™oferi È™i administratori de companii de transport care considerau că transportul betonului este un transport normal. Cu siguranță nu este! Transportul betonului nu se aseamănă cu alte tipuri de transport fiindcă autobetonierele au unicitatea lor datorită capabilităților de manevrare È™i frânare.
Luând în calcul cele de mai sus, adăugând È™i faptul că autobetonierele circulă în zone urbane aglomerate unde întâlnim categorii de public vulnerabile (pietoni, bicicliÈ™ti), condusul unei autobetoniere ar trebui să aibă în spate mai mult decât atestatul profesional È™i permisul de conducere categoria C.
Există o serie de instruiri privind conducerea defensivă în România, puÈ›in cam generală È™i timidă. Aceste instruiri sunt accesate preponderent de companiile mari.
Observând această nevoie de instruire, împreună cu Mark Cowan de la Uk Truckmixer Training, aducem în premieră în România o serie de cursuri dedicate exclusiv È™oferilor de autobetoniere.
Dacă ești interesat de un astfel de curs trimite-mi un email la sorin@isafety.ro.